Některé druhy zahraničního ovoce jsou u nás méně známé. Přitom mnoho z nich má skvělé účinky na lidské zdraví. Další zase podporuje hubnutí. To je pro české občany klíčová informace, protože patří k nejobéznějším národům na světě. Z toho důvodu jsme se dnes zaměřili na avokádo a zdraví.

Jaké nejdůležitější látky avokádo obsahuje

  • vitamíny A, C, E a skupinu vitamínů B
  • vápník
  • železo
  • hořčík
  • draslík
  • zinek
  • měď
  • magnesium
  • mangan
  • fosfor
  • kyselina olejová
  • kyselina linolová
  • kyselina palmitová
  • vláknina
  • proteiny
  • omega 3 nenasycené mastné kyseliny
  • a další

Hlavní účinky avokáda na lidské zdraví

  • Snižuje hladinu cholesterolu v krvi – vysoký cholesterol trápí mnoho lidí. Jedná se o poměrně podceňovaný problém, jenž stojí za širokou škálou kardiovaskulárních chorob. Pravidelná konzumace avokáda hladinu škodlivého cholesterolu snižuje. Je proto vhodnou prevencí a dokáže podpořit i léčbu.
  • Protizánětlivé účinky – látky obsažené v avokádu vykazují protizánětlivé působení. To může pomoci organismu v boji proti různým skrytým zánětům. Ovšem je zde i další blahodárný vliv na diagnostikované záněty. Typicky se jedná například o revmatické onemocnění kloubů.
  • Prevence proti nádorům – vysoký počet antioxidantů, které jsou v avokádu, je přirozenou součástí prevence proti vzniku rakoviny.
  • Pro lepší zrak – v avokádu se vyskytuje lutein, který pomáhá proti vzniku šedého zákalu a dalším degenerativním očním chorobám.
  • Proti anémii – obsažené železo v avokádu je vhodné jako součást prevence proti anémii. Důležité také je, že v avokádu je i vitamín C. Právě ten totiž pomáhá lepšímu vstřebávání železa do lidského těla.
  • Ochrana sliznic – avokádo dokáže zlepšit ochranu sliznic zažívacího ústrojí. Je proto vhodným ovocem při některých problémech se žaludkem, dvanáctníkem nebo jícnem.

Avokádo a hubnutí

  1. Žádný zájemce o hubnutí by neměl avokádo ve svém dietním jídelníčku ignorovat. Jeho hlavním účinkem, v oblasti boje s obezitou, je schopnost podpořit a zrychlit činnost metabolismu. Díky tomu pak dochází k efektivnějšímu spalování kalorií a tedy snižování tělesné váhy.
  2. Další výhodou je jeho nízký glykemický index. Proto avokádo prodlužuje pocit sytosti a nehrozí nadměrná chuť na sladké.
  3. Nesmíme zapomenout ani na to, kolik důležitých látek obsahuje. Mnoho různých diet je totiž postaveno na výrazném omezení potravin. Důsledkem pak můžou být různé zdravotní problémy způsobené nedostatkem cenných a zdravotně důležitých látek. Avokádo toto riziko může snížit.

Přesto by se nikdo neměl avokádem „ládovat“ od rána do večera. V avokádu totiž najdeme nemálo tuků. Ty jsou sice zdravé, ale přesto by se to při redukčních dietách s nimi nemělo přehánět. Je tedy rozumné mít konzumaci avokáda pod kontrolou.

Jakým způsobem zařadit avokádo do jídelníčku?

Konzumace samotného avokáda osloví zřejmě málokoho. Proto se používá jako součást různých receptů. Typické jsou různé pomazánky a dipy. Velmi oblíbené jsou i saláty s avokádem.

S avokádem vám doporučujeme pracovat za studena. Tím eliminujete riziko, že během vaření přijde o některé cenné látky. Jestliže má být součástí teplého jídla, je lepší ho mírně ohřát a k jídlu ho přidat těsně před podáváním.

Jak poznat kvalitní avokádo?

Nákup avokáda není nijak složitý. Přesto je důležité si dát pozor, aby se na něm nevyskytovaly plísně nebo hniloba. K hnilobě může inklinovat ovoce, které je příliš měkké nebo má na sobě různé fleky. Koupit můžete méně zralé avokádo se zelenou barvou. To je nutné nechat nějakou dobu dojít. Naopak zralé avokádo určené ihned ke konzumaci je mírně nahnědlé. Avokádo v jakékoliv formě zralosti by se nemělo dávat do lednice.

Avokádo a zdraví závěr

Nelze zpochybnit, že spojení avokádo a zdraví k sobě patří. Zrovna tak jako k němu patří hubnutí. U dietních opatření je ovšem třeba ho zařazovat do jídelníčku jenom občas. Tím využijete jeho skvělé vlastnosti a současně nenarušíte proces snižování tělesné váhy.