Atkinsonova dieta si získala mnoho příznivců nejenom po celém světě, ale i v České republice. Z toho důvodu jsme si pro vás připravili zajímavé informace o tom, jaké jsou principy této diety, co musíte dodržovat, její hlavní výhody a také nevýhody včetně zdravotních rizik. Čtěte dále!

Základní principy Atkinsonovy diety

Celá dieta je založena na maximálním omezení příjmu sacharidů, což je zdůvodněno tím, že když se zamezí příjem sacharidů, měl by lidský organismus čerpat energii z vlastních tukových zásob. To umožňuje držet dietu bez většího pocitu hladu, ovšem současně to znamená, že se zájemce o hubnutí musí vzdát nemalé skupiny běžných jídel, jak ukážeme dále v textu. Za pomoci těchto dietních opatření je možné během několika týdnů až měsíců výrazně zhubnout, uvádí se až desítky kilogramů.

Důležitým pravidlem je dodržení jednotlivých fází diety, neboť při první fázi, jenž trvá 2 týdny, se smí denně přijmout maximálně 20g sacharidů, po uplynutí 2 týdnů se denní dávka sacharidů zvyšuje o 5g týdně až do dosažení cílové tělesné váhy (což samozřejmě neznamená, že za potencionální dlouhou dobu diety budete nakonec konzumovat více sacharidů, než je zdravé) a po dosažení kýžené tělesné váhy se stravujete standardním způsobem, jen je nutné celoživotně zařadit do jídelníčku celozrnné pečivo místo pečiva z bílé mouky.

Další důležité pravidla

  • nepřejídat se, jíst menší dávky jídla, ale netrpět hladem
  • ke svačině ovoce – 1 hodinu před jídlem nebo 2 hodiny po jídle
  • dodržovat pitný režim, pít nejlépe čistou vodu nebo bylinkové neslazené čaje
  • nejíst po 20,00 hod.

Zakázané potraviny při Atkinsonově dietě

  • brambory a jakékoliv výrobky z nich
  • těstoviny
  • rýže
  • nasládlá zelenina (např. mrkev, celer, petržel, kukuřice, hrášek)
  • nasládlé ovoce (např. ananas, banány, melouny, hrušky, sladká jablka, pomelo)
  • sladkosti a slazené nápoje (včetně nealko piva)
  • veškerý alkohol (tedy i pivo) s výjimkou vína

Pokud vás překvapilo, že zde nejsou vyjmenovány uzeniny, tučné maso, tučné mléčné produkty a další potraviny, které většina dietních opatření uvádí jako zakázané, tak byste měli vědět, že při Atkinsonově dietě můžete konzumovat vše mimo zakázaných potravin, tedy i jinde omezované produkty.

Hlavní výhody Atkinsonovy diety

  • dieta může pomoci lidem, kteří drželi mnoho různých diet a žádná jim nepomohla
  • můžete shodit hodně kilogramů
  • bude vyhovovat milovníkům masa a uzenin
  • během diety se nemusíte obávat, že byste trpěli hlady

Hlavní nevýhody Atkinsonovy diety

  • Zácpa – nedostatek zeleniny a ovoce může způsobit nepříjemnou zácpu.
  • Ledviny a játra – nadbytečná konzumace bílkovin, kterou Atkinsonova dieta přináší, příliš zatěžuje ledviny a játra, což může přivodit různé zdravotní problémy.
  • Vysoký cholesterol – příliš tučných jídel a nahrazování ovoce a zeleniny nevhodnými potravinami může způsobit nárůst hladiny cholesterolu, který způsobuje srdeční a cévní onemocnění.
  • Vitaminy a minerály – jestliže budete tuto dietu držet delší dobu a omezíte příjem ovoce a zeleniny, může mít tělo různé zdravotní potíže způsobené nedostatkem důležitých látek.
  • Chuť na sladké – pokud omezujete sacharidy, zákonitě budete bojovat s chutí na sladké, díky čemuž hrozí, že dietní opatření porušíte.
  • Jojo efekt – tak jako u většiny diet hrozí jojo efekt, jestliže se po skončení dietních opatření vrátíte k původnímu životnímu stylu.

Atkinsonova dieta shrnutí

Atkinsonova dieta je nepochybně zajímavou možností pro každého, komu vyhovuje její jídelníček nebo již vyzkoušel vše ostatní bez většího úspěchu. Přesto byste měli vědět, že existuje i zdravější řešení na hubnutí, jakým je konzultace u profesionálního výživového poradce, který vám sestaví jídelníček na mírů s ohledem na vaše tělesné a zdravotní dispozice.